FROM CACHE - nl_header
Opgelost

Hoe kan ik mijn klanten uit Zwitserland BTW vrij laten afrekenen (en alle andere landen buiten deEU)

TurboRonny
Toerist
7 0 1

Probleem: Ik verkoop binnen de EU daar reken ik 21% BTW op een product. Maar ik heb ook veel klanten uit Zwitserland (land buiten de EU) die betalen geen BTW omdat zij dit in eigen land moeten betalen via de douane. Als ik klanten uit Zwitserland en Noorwegen 21% BTW laat betalen dan betalen zij dubbel want dit moeten zij ook in eigen land betalen en wordt het product extreem duur want betalen ze belasting over belasting. Waardoor deze klanten afhaken.

 

Een voorbeeld: mijn product wordt verkocht voor 24,95 inclusief 21% BTW en een klant buiten de EU moet 20,62 afrekenen dat is exlusief BTW. Deze klant moet via de douane BTW betalen over die 20,62 in eigen land.

 

Nu heb ik nog een woocommerce webshop en als er een klant van buiten de EU op mijn webshop komt ziet hij niet 24,95 staan voor een product maar 20,62.

 

Nu ben ik aan het overstappen op shopify. Eerst heb ik heb al mijn verkoopprijzen per product inclusief 21% BTW opgegeven en zo wordt dat ook in de webshop weergegeven. Een potentiële klant wilt immers het liefst een prijs zien inclusief BTW, dan weet men waar hij/zij aan toe is en heb je mooie afgeronde prijzen. Tenzij je verkoopt aan B2B en dat is bij mij niet het geval.

 

Het probleem ontstaat wanneer er een klant uit Zwitserland iets wilt bestellen, ik heb bij instellingen Zwitserland op 0% BTW gezet maar dan moet deze klant nog steeds het zelfde bedrag betalen als een klant uit Nederland/EU. Het enige verschil is dat er 0% wordt weergegeven bij het afrekenen maar het bedrag 24,95 blijf gewoon hetzelfde. Dit zou 20,62 moeten zijn.

 

Nu heb ik dit weten op te lossen door alle bedragen van mijn producten exclusief btw in te voeren. Nu wordt er bij een klant uit Zwitserland inderdaad geen BTW gerekend en staat er 20,62 in plaats van 24,95.

 

Alleen het probleem waar ik nu mee zit, en ik vind dit echt heel vervelend, nu staan alle prijzen in mijn webshop exclusief 21% BTW dus ook voor alle klanten in de EU. Het ziet er niet uit, geen mooie afgeronde bedragen en een klant weet pas wat het product uiteindelijk gaat kosten bij het afrekenen.

 

Mijn vraag, hoe kan ik 0% rekenen voor een klant buiten de EU en toch alle producten voor mijn klanten binnen de EU weergegeven hebben in de webshop inclusief BTW?

 

 

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Maxime
Shopify Staff
447 52 43

Geslaagd.

Hoi @TurboRonny,

 

Maxime hier van Shopify!

 

Er zijn enkele manieren om dit voor elkaar te krijgen. De makkelijkste manier is door gebruik van een App die het mogelijk maakt om beide prijzen te tonen. Bijvoorbeeld, met Dual Price Display PRO kun je beide prijzen (met en zonder btw) laten zien. Of, met Multi Country Pricing kun je op basis van het land van de koper een aangepaste prijs tonen. 

 

Omdat deze apps zijn ontwikkelt door een externe ontwikkelaar, en niet door Shopify zelf, worden enige vragen over de functionaliteit van deze apps het beste gesteld aan de ondersteuning van de app. Als je kiest voor een proefperiode op een betaalde app, en deze niet goed past, zorg ervoor dat je binnen de proeftermijn de app verwijdert om enige kosten te voorkomen.

 

Als je liever geen abonnement neemt op een app, is het ook mogelijk om de codering van je thema aan te passen om een variant met een bepaalde prijs te tonen op basis van de locatie van een bezoeker. Dit is een geavanceerde wijziging, dus dit wordt niet ondersteund door Shopify, maar als je hierbij hulp nodig hebt kun je ook overwegen om een Shopify Expert in te huren om te helpen met de codering. 

 

Ik hoop dat dit helpt!

 

Groet, Maxime 

Maxime | Social Care @ Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is uw vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

15 ANTWOORDEN 15