annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

BTW en verzendkosten standaard instellen

Nieuw lid
2 0 0

Goedemiddag,

In onze webshop zullen we wereldwijd gaan verkopen, dit doen we op dit moment via een ander webshop programma. Daar kan ik gewoon per product instellen dat er altijd 21% of 9% BTW moet worden berekend. Ook kan ik de verzendkosten instellen op bijvoorbeeld gewicht of grootte.

Kan ik in Shopify ook instellen dat voor 1 product altijd 21% BTW bereken? Ongeacht land waar het naar toe verstuurd wordt. En dat ik de verzendkosten ook standaard instel, dus een X bedrag voor Nederland een X bedrag voor Europa en een X bedrag voor wereldwijd?

En zo ja hoe kan ik dit instellen?

0 Vind-ik-leuks
Shopify Staff
Shopify Staff
157 10 19

Beste @SanderStaal,

Dit is Iris hier van de Nederlandstalige ondersteuning, graag help ik je met je twee vragen over belasting en verzend kosten.

Binnen Shopify kan je verschillende belasting tarieven- en verzend kosten instellen. Standard zal voor alle producten in Nederland en de rest van de EU 21% in rekening worden gebracht, en daarbuiten geen belasting, maar als je een ander tarief in rekening wil brengen dan kan je dit instellen, hieronder leg ik dit even uit.

Wat doe ik als ik producten of diensten aanbied met verschillende btw-tarieven?

Het kan zijn dat je als bedrijf verschillende producten en/of diensten aanbiedt, die niet allemaal onder hetzelfde btw-tarief vallen. In dat geval zijn er twee situaties mogelijk: Btw apart verrekenen (zaken apart aanbieden) In de meeste gevallen zul je de verschillende btw-tarieven in je administratie moeten verwerken. Per product of dienst vermeld je het juiste btw-percentage. Bestelt een klant diverse producten, dan kunnen dus meerdere percentages op de factuur vermeld staan. Dit komt veelal voor bij winkels, waarbij kassa's de diverse percentages automatisch vermelden en berekenen. Bied je meerdere producten en/of diensten aan als één geheel? Dan kan het voorkomen dat deze onder verschillende btw-tarieven vallen. De Belastingdienst beschouwt het als één geheel, wanneer het niet mogelijk of onlogisch is om een deel van het pakket los te verkopen. Is dat het geval, dan hanteer je het btw-tarief van het hoofdbestanddeel. Laat je echter goed informeren of het gecombineerde aanbod niet toch als afzonderlijke goederen en diensten wordt gezien, want anders ben je verplicht de btw apart door te berekenen.

Hoewel Shopify automatisch de meeste belastingen berekent, kun je de belastingtarieven ook overschrijven voor sommige producten. Als je een alternatief btw-tarief wilt toepassen, moet je eerst de producten waarop dit van toepassing is, groeperen in een specifieke collectie.

Een collectie maken voor producten waarvoor alternatieve belastingtarieven gelden:

1. Ga vanaf de Shopify-beheerder naar Producten > Collecties.

2. Klik op Maak collectie en voer een naam in voor de collectie.

3. Klik op Collectie opslaan.

4. Ga in de Shopify-beheerder naar Instellingen > Belastingen.

5. Klik op de naam van het land waarvoor je de alternatieve belastingtarieven wilt toepassen:

6. Klik in het gedeelte Alternatieve belastingtarieven op Alternatief belastingtarief toepassen: 

IrisE_0-1606724694468.png

7. Als je een alternatief belastingtarief op producten wilt toepassen, klik je op Producten in het dialoogvenster Alternatief belastingtarief toepassen voor land: 

IrisE_1-1606724694782.png

8. Klik op Selecteer een collectie en selecteer de collectie waarvoor een alternatief belastingtarief nodig is: 

IrisE_2-1606724694470.png

9. Selecteer onder Locatie waarop je het alternatieve belastingtarief wilt toepassen. Voer onder Belastingtarief het belastingpercentage in dat je in rekening wilt brengen voor de producten in de collectie: 

IrisE_3-1606724694434.png

10. Klik op Alternatief tarief toepassen.

Voor meer informatie over BTW, kunt je ook een kijkje nemen op onze hulp document: BTW.

Wat doe ik als ik verschillende verzendkosten wil instellen?

Voordat je je eerste bestelling accepteert, moet je weten welke verzendmethoden je wilt gebruiken en vervolgens de verzending van je winkel instellen, zodat je klanten bij het afrekenen een bezorgmethode kunnen kiezen. Het klopt dat je verzendkosten per gewicht kan instellen, en dit dan vervolgens per land, Europa of wereldwijd kan instellen. Je beheert alle verzendinstellingen van je winkel op de pagina Verzending en bezorging in je Shopify-beheercentrum. De drie belangrijkste methoden voor  verzendkosten zijn: (inter)national verzending; lokale bezorging en lokaal ophalen, en hier kan je ook verschillende tarieven voor instellen.

Omdat er zo veel verschillende manieren zijn waarop je dit kan instellen, is het vrij lastig om je vraag compleet te beantwoorden. Zie onze help document Veelgestelde vragen over instellingen in het onderdeel Verzending en bezorging van Shopify. Weet alsjeblieft dat mijn steun hier niet eindigt. Klik gerust op de antwoordknop als je meer hulp nodig hebt en ik help je graag verder.

Er zijn ook een paar apps in onze App store die prijzen kunnen berekenen gebaseerd op grote en gewicht van de verpakking of welke kunnen helpen als je een eigen account bij een vervoerder hebt. Met deze apps kun je overeengekomen verzendtarieven van deze vervoerder weergeven aan klanten bij het afrekenen.

Om deze apps te kunnen gebruiken moet je wel de door de vervoerder berekende verzendtarieven-functie in het Shopify-abonnement van je winkel hebben om je eigen vervoerdersaccounts te koppelen aan Shopify. Deze functie is opgenomen in de Advanced Shopify- en Shopify Plus-abonnementen en kan aan elk abonnement worden toegevoegd voor een maandelijks bedrag. 

Laat me maar weten als je dit nodig hebt. Ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord, en dat de tips hierboven nuttig waren. Ik hou deze community post nog even in de gaten voor een eventuele antwoord en als er nog iets onduidelijk is, of als ik nog ergens anders mee kan helpen, dan hoor ik dit graag. 

Met vriendelijke groeten,

Iris | Social Care @ Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is uw vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog

0 Vind-ik-leuks