FROM CACHE - nl_header
Deze community is overgestapt naar peer-to-peer ondersteuning. Shopify Support zal deze community niet langer ondersteunen. We raden je aan om contact op te nemen met andere merchants en partners voor hulp en om je ervaringen te delen! Blijf alles melden dat in strijd is met onze Gedragscode of content die je verwijderd wilt hebben.
We verhuizen de community! Vanaf 7 juli is de huidige community gedurende ongeveer twee weken alleen-lezen. Je kunt content bekijken, maar berichten plaatsen is tijdelijk niet mogelijk. Meer informatie

BTW-verlegd tonen op de factuur voor orders uit België

BTW-verlegd tonen op de factuur voor orders uit België

mmjjanssen
Shopify Partner
16 2 6

Met de komst van Shopify Tax zijn we de mogelijkheden hiervan aan het bekijken en dan met name voor orders welke vanuit België geplaatst worden in onze Nederlandse shop (abonnement: Shopify).

De verwachting is dat er een factuur wordt gegenereerd waarbij rekening gehouden wordt met BTW-verlegd, maar helaas lijkt dit niet het geval te zijn.

Als test heb ik een Belgische klant aangemaakt met bestaand adres. Je zou daarbij zeggen dat er vanuit Shopify ook een check op het BTW-nummer uitgevoerd zou worden, maar dat is niet het geval. Voor de eigen volledigheid hebben we wel een metafield aangemaakt waar we deze gegevens wel opvragen (particulier / zakelijk, kvk, btw-nummer).

Wanneer de order is ingeschoten, kan ik wel de nieuwe factuur openen vanuit de order in Shopify, maar de BTW wordt altijd berekend voor alle orders.

Zie ik iets over het hoofd, waardoor het BTW-verlegd verhaal toch niet correct functioneert? Bij de instellingen onder 'Douanerechten en belastingen is het volgende ingesteld;

• Shopify Tax: actief
  • Btw innen in Nederland
  • Btw internationaal innen (OSS) Hier heb ik drie mogelijke opties getest, van niet innen, tot  innen met registratie in eigen land en OSS.
  • Btw-facturen is geactiveerd
  • Producten zijn gekoppeld aan categorieën

Voor de validatie van BTW-nummers binnen de EU zouden we gebruik kunnen maken van de app 'Exemptify', maar het lijkt erop dat een bijkomend probleem is dat de factuur waarschijnlijk alsnog opgemaakt moet worden met een app als 'Order Printer'. 

Wat is dan uiteindelijk nog de toegevoegde waarde van Shopify Tax?

...
1 ANTWOORD 1

jeroenvandepol
Plezierreiziger
32 0 3

Ik hoor het ook graag wanneer dit een keer opgelost, toegevoegd aan de standaard functionaliteit. BTW verleggen binnen de EU is common practice, maar bij Shopify denkt men daar volgens mij ander over (?)