FROM CACHE - nl_header
Deze community is overgestapt naar peer-to-peer ondersteuning. Shopify Support zal deze community niet langer ondersteunen. We raden je aan om contact op te nemen met andere merchants en partners voor hulp en om je ervaringen te delen! Blijf alles melden dat in strijd is met onze Gedragscode of content die je verwijderd wilt hebben.

Re: De verkeerde BTW binnen de EU

Opgelost

De verkeerde BTW binnen de EU

DavidDAM
Toerist
5 0 1

Ik ben een nieuwe website aan het bouwen met webshop, ik heb een test gemaakt en merk op dat de productprijs verandert naargelang het land dat ik kies, ik zit voorlopig binnen de EU te werken en ik ben een Belgisch bedrijf met belgische BTW-nummer. Wat er nu gebeurt is dat het programma in de check out het BTW tarief toepast van het land van de koper. Dus iemand uit Duitsland krijgt 19% BTW op de netto prijs en iemand uit Frankrijk 20% BTW op de netto prijs, Weet iemand welke instelling ik verkeerd heb ingesteld?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

rvdp88
Plezierreiziger
12 1 2

Geslaagd.

Indien u verkoopt aan particulieren in het buitenland (binnen de EU), dient inderdaad het BTW-tarief van het land van de koper aangerekend te worden, tenzij u binnen de uitzonderingsregel valt waarbij de gezamenlijke verkopen aan alle andere EU-lidstaten in totaal minder dan 10.000 euro bedragen op jaarlijkse basis. In dat geval mag u het Belgisch BTW-tarief aanrekenen.

Dit kan ingesteld worden via Instellingen > Douanerechten en belastingen. Daar kunt u het BTW-registratietype aangeven.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 ANTWOORDEN 9

rvdp88
Plezierreiziger
12 1 2

Geslaagd.

Indien u verkoopt aan particulieren in het buitenland (binnen de EU), dient inderdaad het BTW-tarief van het land van de koper aangerekend te worden, tenzij u binnen de uitzonderingsregel valt waarbij de gezamenlijke verkopen aan alle andere EU-lidstaten in totaal minder dan 10.000 euro bedragen op jaarlijkse basis. In dat geval mag u het Belgisch BTW-tarief aanrekenen.

Dit kan ingesteld worden via Instellingen > Douanerechten en belastingen. Daar kunt u het BTW-registratietype aangeven.

DavidDAM
Toerist
5 0 1

Bedankt!

chantalkwast
Bezoeker
1 0 0

Hoi! Ik heb hetzelfde probleem. Bij mij rekent hij voor duitse particulieren 19% BTW, ik ben naar Instellingen > Douanerechten en belastingen gegaan maar kan daar nergens het tarief aanpassen naar 21% (zolang ik nog onder de 10.000 euro zit, mag ik namelijk niet die 19% hanteren van mijn boekhouder) 

Waar kan ik dit percentage precies aanpassen? 

rvdp88
Plezierreiziger
12 1 2

Bij Douanerechten-en belastingen, klik op de gewenste regio > wijzig registratie > kies 'Vrijstelling kleine onderneming'

Bijkomende opmerking: Ook indien je omzet < 10.000 euro is, mag je het lokale BTW-tarief aanrekenen (eg 19% in geval van Duitsland), maar dan dien je aangifte te doen via One-Stop-Shop (OSS).

chantalkwast1
Bezoeker
2 0 0

Super! Dankjewel voor je snelle reactie, ik heb het inmiddels omgezet. 

DavidDAM
Toerist
5 0 1

Het enige wat bij mij verandert is dat je BTW aangifte, die is nu apart is, je moet de verkoop BTW nu op een OSS platform betalen/storten, en je BTW aankoop goederen/materiaal is nu apart , waar vroeger je aankoop BTW onmiddellijk verrekend werd met de Verkoop BTW is het nu apart, nadeel je aankoop BTW moet je opvragen en dat duurt even, voor Belgie

DavidDAM
Toerist
5 0 1

Hallo Chantal,

Is een nieuwe regel die sinds 1 Juli 2021 actief is, als je meer dan 10.000 euro omzet, mijn boekhouder wist er ook niets van, welkom in Europa, dus je moet alle BTW tarieven opzoeken op het internet, voor elke particuliere klant moet je zijn/haar BTW gebruiken in het land waar zij/hij woont als je het rechtstreeks naar daar stuurt, je moet dit wel kunnen bewijzen bij een controle maar normaal is dat geen probleem als je een vaste transport firma hebt dan staat dit op je factuur. Maar als er bvb iemand van een ander land bij jou in de winkel zou komen kopen moet je dat niet doen dan is het jouw BTW tarief ook al zegt die ik ben Duitser en bij ons is het 19%. Dus enkel als je het rechtstreeks naar die particuliere klant stuurt in een ander land van de Europese Unie, klanten buiten de Europese unie betalen sowieso geen BTW, zij betalen dat bij de import bij de Douane van hun land !

chantalkwast1
Bezoeker
2 0 0

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad vanochtend van deze regel gehoord en dit besproken met de boekhouder. Ik ben sinds mei pas weer open met mijn webshop en verstuur alleen online, dus niet fysiek. Maar het is me wel duidelijk nu. Blijft alleen krom dat binnen de EU dan zo'n Duitsland een ander btw tarief hanteert... lekker omslachtig allemaal en dat in 1 Europa. 

DavidDAM
Toerist
5 0 1

Overzicht btw-tarieven in Europa 

Land

Standaard tarief

Verlaagd tarief

Land

Standaard tarief

Verlaagd tarief

België

21%