FROM CACHE - nl_header
Deze community is overgestapt naar peer-to-peer ondersteuning. Shopify Support zal deze community niet langer ondersteunen. We raden je aan om contact op te nemen met andere merchants en partners voor hulp en om je ervaringen te delen! Blijf alles melden dat in strijd is met onze Gedragscode of content die je verwijderd wilt hebben.

Re: Verzendkosten BTW

Verzendkosten BTW

whatsaroxy
Bezoeker
3 0 0

Hallo allemaal, 

Ik heb zonet mijn webshop gelanceerd waarin ik artikelen met 2 verschillende BTW percentages verkoop (o.a. originele kunst). Bij de 21% artikelen is er geen probleem, maar bij de 9% artikelen wordt er over de verzendkosten 21% BTW gerekend - hoe zorg ik ervoor dat er dan 9% BTW berekend wordt op de verzendkosten of is dit uberhaupt geen mogelijkheid? 

Ik heb meerdere topics gevonden met dezelfde vraag, maar nergens een antwoord. Alvast bedankt!

4 ANTWOORDEN 4

Jay
Shopify Staff
229 113 22

Hoi @whatsaroxy!

Je stelt een goede vraag. Als je al 9% hebt ingesteld voor bepaalde artikelen in een handmatige collectie via een productoverschrijving, dan kun je ook zeker het btw-tarief van de verzendkosten voor deze producten bewerken. Je doet dit door de volgende stappen te volgen:

1.  Log in op je Shopify-account en klikt op Instellingen > Douanerechten en belastingen.
  2. Druk nu vanuit deze pagina op de optie Europese Unie.
  3. Onder Verzendoverschrijvingen zul je nu op + Alternatief tarief moeten drukken. 
  4. Onder Regio selecteer je nu het land waar je dit voor wilt instellen (bijvoorbeeld Nederland).
  5. Onder Belastingtarief vul je nu het nieuwe tarief in (dus 9%).
  6. Druk vervolgens op Overschrijving toevoegen en daarna op Opslaan om de aanpassingen te bewaren.

Mocht je hier verdere vragen over hebben, aarzel niet om rechtstreeks op deze onderwerp te reageren en dan helpen onze community leden je graag verder. Ook ben je altijd van harte welkom contact op te nemen met onze ondersteuningsteam, en helpen we je graag via een ticket of live chat verder. 🙂 

Jay | Social Care @ Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is uw vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog

whatsaroxy
Bezoeker
3 0 0

Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu precies gedaan wat je adviseerde, maar ik heb ook artikelen van 21% BTW. Hoe zorg ik ervoor dat daar wél die 21% voor wordt berekend op verzendkosten? Tot zover ik zie kan ik maar één uitzonderingstarief voor verzenden toevoegen en gaat dat niet per collectie. 

alvast bedankt!

Peter
Shopify Staff
107 33 23

Hi Whatsaroxy! 

goed nieuws, u kunt per collectie uw belastingtarieven instellen. Het is wel belangrijk zoals Jay inderdaad al aangaf dat u hiervoor eerst even een handmatige collectie aanmaakt met alle 9% producten, omdat automatische collecties niet zullen verschijnen in de lijst met collecties die u kunt gebruiken. De reden hiervoor is dat automatische collecties uiteraard constant automatisch kunnen veranderen en het daardoor een te groot risico betekent voor het instellen van belastingtarieven. Mijn vermoeden is dat uw collecties momenteel voornamelijk automatisch zijn en dat u ze daardoor niet ziet. 

Mocht u wel al een dergelijke handmatige collectie hebben aangemaakt, maar mocht het toch niet lukken, zou ik even adviseren contact op te nemen met ons ondersteuningsteam zodat zij even een kijkje kunnen nemen wat er nog gedaan moet worden. 

Peter | Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is je vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog

whatsaroxy
Bezoeker
3 0 0

Hi Peter!

Bedankt voor je antwoord en ik heb inmiddels een supportvraag bij de chat uitstaan. Ik heb wel handmatige collecties met 9% én 21% aangemaakt, maar over mijn eerste order werd dus 21% over de verzendkosten gerekend terwijl dat 9% moest zijn. Ik heb nu tijdelijk de verzendtarieven BTW veranderd in 9% maar zoek naar een oplossing waar de BTW klopt bij beide tarieven. 

Het is ook moeilijk te checken omdat alle BTW bij elkaar wordt opgeteld tijdens checkout en ik pas na een order kan zien hoe deze is opgedeeld.