FROM CACHE - nl_header

BTW berekening bij EU transacties en export gaat plotseling niet goed

ckong
Plezierreiziger
51 0 7

Ik heb mijn shop zodanig ingericht dat alle getoonde prijzen inclusief 21% BTW zijn. Zie ook de volgende screenshots voor de instellingen:

Per product:

Image 022.png

 

en in de algemene instellingen:

Image 023.png

 

Tot twee dagen geleden werkte dit goed, NL klanten krijgen de getoonde prijs berekend, EU klanten ook (ik reken af met de fiscus) en Export klanten betalen de netto prijzen, dus excl. BTW.

 

Maar ..... vanaf afgelopen donderdag is dit out of the blue veranderd (zonder dat ik wat aan de instellingen heb veranderd): NL klanten betalen nog steeds de getoonde listprijs, maar bij EU-klanten wordt plotseling 21% BTW op de listprijs opgeteld, waar al 21% BTW in zit!!!! Kortom, EU klanten betalen plotseling teveel. En bij Export klanten gaat het ook niet goed meer, die betalen nu ook plotseling de listprijs inclusief 21% BTW, dus net zoveel als de Nederlandse klanten.

Wat is hier aan de hand? 

Om te zorgen dat EU klanten en Export klanten niet teveel betalen heb ik als tijdelijke oplossing bij die landen een 17% korting op de listprijs ingegeven (zie afbeelding waarin je kunt zien hoe ik dit voor de USA heb gedaan. Waarom kun je in vredesnaam geen 17,35% of zo ingeven?) Maar dit is een tijdelijke workaround, hoop ik.

Image 024.png

 

 

 

3 ANTWOORDEN 3

ckong
Plezierreiziger
51 0 7

Om het probleem met een paar woorden wat duidelijker te schetsen, stel ik heb een artikele te koop voor € 121 (inclusief 21% NL BTW).

Hoe het moet zijn en hoe het tot twee dagen geleden was: de NL klant betaalt euro 121, de EU klant betaalt 121 (ik draag de euro 21 btw af aan de Nederlandse fiscus) en de Export klant betaalt euro 100 (geen BTW).

Hoe het nu is: de NL klant betaalt euro 121, Shopify laat de EU klant euro 146.41 betalen (euro 121 x 1,21)!!!! en Shopify laat de export klant Euro 121 betalen!!!  RaRa, wat gaat hiet niet goed? Het is mij een raadsel hoe deze plotselinge gedragsverandering tot stand is gekomen.

ckong
Plezierreiziger
51 0 7

Nou lekker, krijg dus net van het support team te horen dat dit een technisch probleem is dat vanaf 12 maart bestaat. Waarom informeren ze ons daar niet over want het is voor alle EU Shopify shops die buiten hun landsgrens verkopen een heel serieus probleem? Hoe kan dit nou gebeuren bij zo'n bedrijf?

Ze werken er aan, wat gezien de reputatie van Shopify's probleemoplossing, niet betekent dat het snel wordt opgelost.

En 1 juli nadert snel, ben benieuwd hoe Shopify de dan ingaande nieuwe BTW wetgeving in hun software implementeert.

ckong
Plezierreiziger
51 0 7

En ze hebben het gefixed. Kwam er zelf achter door twee verkooporders na te rekenen die net gedaan waren. Ben benieuwd of ik nog een formele terugkoppeling krijg van het (US) support team.