Goedemorgen, ik ben bezig met mijn nieuwe online winkel, totdat ik verbaasd ben dat mijn BTW identificatie niet klopt, er staat:
"Het door jou ingevoerde btw-nummer kon niet worden geverifieerd via het systeem voor de uitwisseling van btw-informatie (VIES). Controleer of je btw-nummer correct is en voer het opnieuw in.
Btw-nummer vervangen "’
Iemand hier ervaring mee?
Met vriendelijke groeten,
Lenn
Hi Lenn!
Peter hier, van Shopify! We komen deze foutmeldingen inderdaad wel vaker tegen. Over het algemeen is bij dergelijke foutmeldingen de oorzaak vrijwel altijd dat het BTW-nummer een nationaal BTW-nummer is, in plaats van een grensoverschrijdend nummer. Dat wil dus zeggen dat u een BTW-nummer nodig heeft dat bruikbaar is voor grensoverschrijdende transacties.
Door u aan te melden bij Shopify, geeft u wettelijk gezien aan dat u een bedrijf bent, waardoor uw abonnements-betaling een transactie tussen bedrijven is. Voor dat soort situaties heeft u een BTW nummer nodig. (Shopify kan niet worden gebruikt voor persoonlijk gebruik.) U kunt er niet voor kiezen een BTW-nummer in te voeren dat alleen in Nederland of Belgie geldig is, zelfs al verkoopt u alleen in dat land. Wij hebben een grensoverschrijdend btw-nummer nodig omdat de transactie tussen ons en uzelf een grensoverschrijdende transactie is.
Het VIES (VAT Information Exchange System) is een zoekmachine met toegang tot de BTW-databases van EU landen. Het door u ingevoerde BTW-nummer moet daar dus niet alleen in te vinden zijn, maar ook aangemerkt staan als geschikt voor verkoop in de rest van de EU. U kunt dit ook zelf checken door naar de VIES-pagina te gaan, en hier uw BTW-nummer in te voeren. Als u een foutmelding krijg zoals hieronder is het BTW-nummer wat u heeft, niet geschikt voor grensoverschrijdende transacties.
Als dit het geval is, zou ik aanraden om contact op te nemen met de lokale belastingdienst om dit op te lossen. Zij kunnen u helpen met het updaten van uw gegevens.
Hierna kunt u uw btw-nummer updaten via Instellingen > Facturatie > Btw-nummer.
Lenn, mocht uw BTW-nummer wel grensoverschrijdende transacties moeten kunnen ondersteunen, dan zou ik even willen vragen uw BTW-nummer op te nemen in uw reactie. Vervolgens kan ik dit grondig aan mijn kant onderzoeken zodat we dit probleempje voor u kunnen oplossen!
Met warme groet,