Dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad vanochtend van deze regel gehoord en dit besproken met de boekhouder. Ik ben sinds mei pas weer open met mijn webshop en verstuur alleen online, dus niet fysiek. Maar het is me wel duidelijk nu. Blijft alleen krom dat binnen de EU dan zo’n Duitsland een ander btw tarief hanteert… lekker omslachtig allemaal en dat in 1 Europa.
Topic summary
Kern van het probleem: Bij crossborder verkopen binnen de EU past Shopify automatisch het BTW‑tarief van het land van de koper toe, waardoor productprijzen per land verschillen.
Regels (B2C = verkoop aan particulieren):
- Bestemmingslandprincipe: reken het BTW‑tarief van het land van de koper.
- Uitzondering drempel: als uw totale grensoverschrijdende B2C‑verkopen binnen de EU < €10.000/jaar zijn, mag u uw eigen (Belgische/Nederlandse) BTW hanteren.
- Optie: ook onder de drempel mag u de buitenlandse tarieven toepassen als u via One‑Stop‑Shop (OSS) aangeeft (EU‑portaal voor BTW‑aangifte in meerdere landen via één loket).
Shopify‑instellingen:
- Instellingen > Douanerechten en belastingen > gewenste regio > Wijzig registratie > kies ‘Vrijstelling kleine onderneming’ om (onder de drempel) het eigen BTW‑tarief te blijven gebruiken.
Aanvullingen:
- Verzending naar een consument in een ander EU‑land: bestemmingsland‑BTW. Fysieke verkoop in uw eigen winkel: uw lokale BTW.
- Buiten de EU: geen BTW in rekening; koper betaalt bij import.
- Administratie: met OSS betaalt u verkoop‑BTW via het OSS‑portaal; in België worden aankoop‑ en verkoop‑BTW niet direct verrekend, teruggave kan langer duren.
Status: vragen beantwoord; instellingen aangepast; overzicht van EU‑BTW‑tarieven gedeeld.