EU OSS regeling met vaste prijzen en 0% belasting voor B2B verkopen

Topic summary

Een gebruiker heeft de OSS-regeling (One-Stop Shop) geactiveerd met vaste prijzen inclusief BTW voor EU-klanten. Dit zorgt ervoor dat klanten in verschillende EU-landen dezelfde prijzen zien, waarbij het BTW-tarief van het land van de koper bij het afrekenen wordt berekend.

Probleem:
Sinds deze instelling actief is, werkt de BTW-vrijstelling voor B2B-klanten met een geldig BTW-nummer niet meer correct. In plaats van een lagere prijs exclusief BTW te tonen, blijft de verkoopprijs gelijk met 0% belasting.

Status:
De vraag hoe dit op te lossen is nog onbeantwoord. Er zijn geen reacties of suggesties van andere gebruikers.

Summarized with AI on November 1. AI used: claude-sonnet-4-5-20250929.

Ik heb de OSS setting aangezet met vaste prijzen zodat klanten buiten NL, maar binnen de EU, allemaal dezelfde verkoopprijzen incl. BTW zien, maar bij het afrekenen het BTW tarief van het land van de koper wordt berekend. Want ik wil niet dat het bedrag in de winkelwagen ineens hoger of lager wordt als iemand een ander verzend-land kiest.
Na wat settings wijzigen gaat dit uiteindelijk goed.
Maar, ik heb ook een aantal klanten binnen de EU die een geldig BTW nummer hebben ingevoerd en normaal zonder BTW kunnen kopen. Door de instelling van de OSS regeling en vaste verkoopprijzen, lijkt dit niet meer te werken. Het verkoopbedrag blijft gelijk en er wordt 0% belasting getoond.
Hoe is dit op te lossen?