Filters op kleur

Topic summary

Vraagstuk rond kleurfilters in een Shopify-winkel (thema Testament) met producten die 8–14 kleurvarianten hebben en elk een eigen kleurnaam (bijv. “mustard”) om tinten te onderscheiden.

Huidige situatie: Het automatische filtersysteem filtert op deze specifieke tintnamen. Bij selectie van een tint verschijnt direct de juiste variantafbeelding, wat gewenst is.

Gewenste aanpassing: Bezoekers moeten kunnen filteren op algemene kleurcategorieën (“geel”, “blauw”, “groen”) in plaats van op individuele tintnamen, terwijl de gekoppelde variantafbeelding bij de gekozen filter zichtbaar blijft.

Technische beperking: Nieuwe filters via metafields/tags (Shopify-mechanisme voor extra velden/labels) lijken alleen op productniveau te werken, niet op variantniveau. Daardoor kan men algemene kleuren niet per variant koppelen.

Open punt: Hoe een mapping van specifieke tinten naar algemene kleuren op variantniveau te realiseren, zodanig dat filtering op “geel” nog steeds de juiste variant en afbeelding toont. Geen oplossing of besluit gemeld; discussie staat open.

Summarized with AI on February 13. AI used: gpt-5.

Ik ben bezig met het opstarten van mijn Shopify-winkel, hier gebruik ik het thema Testament voor. Deze heb ik specifiek gekozen omdat ik een goede filtering wil voor mijn producten. Nu zit ik met de volgende vraag, ik schets even de situatie.

Ik heb verschillende producten, die allemaal 8-14 kleurvariaties hebben. Deze kleurvarianten hebben in mijn collectie hun eigen unieke naam gekregen, zoals ‘mustard’ voor een specifieke tint geel. Dit doe ik omdat er bijvoorbeeld meerdere tinten geel of groen voorkomen. Het automatisch filtersysteem kan dus filteren op ‘mustard’ en alle andere kleurnamen die ik toeken aan mijn producten, maar ik zou liever hebben dat mijn websitebezoekers kunnen filteren op ‘geel’.

Nu heb ik ondertussen al gezien dat je nieuwe filters kan maken in het metafield, en dat werkt dan via tags als ik het goed begrijp. Maar tags kan je enkel koppelen aan een geheel product, niet aan een productvariant. Ik vind het nu heel fijn dat als de klant filtert op ‘mustard’, er meteen ook de gelinkte foto van het product in kleur ‘mustard’ zichtbaar is.

Hoe kan ik er dus voor zorgen dat de juiste afbeelding in het product naar voor komt bij het aanduiden van de filter, maar dat ik deze filternamen wel algemener kan benoemen zoals geel, blauw, groen, …?

Hopelijk is mijn uitleg duidelijk, ik ben benieuwd!