Nieuwe eerste webshop gestart

Topic summary

RemcoStokker heeft enkele maanden geleden een Shopify-webshop gestart als hobby om te leren hoe een webshop werkt. De winkel heeft inmiddels meerdere verkopen gerealiseerd en goede afspraken met leveranciers, waardoor het een serieuze onderneming wordt.

Huidige situatie:

• Ontvangt ongeveer 25 bezoekers per dag
  • Focust op SEO-verbetering en organische vindbaarheid
  • Vraagt om feedback voor verdere optimalisatie

Shopify Support advies (Peter_36):

SEO-aanbevelingen:

• Streef naar gemiddeld 1000 bezoekers per maand voor een gezonde startende winkel
  • Verwezen naar video’s en artikelen over SEO-optimalisatie

Feedback op de winkel:

• “Over Ons” pagina ontbreekt - essentieel om klanten informatie te geven over het bedrijf/merk en vertrouwen op te bouwen
  • Hero Image verbeteren - huidige afbeelding geeft een “drukke” indruk met alle vazen uit één grote winkel; advies is een stijlvoller interieur te tonen (voorbeelden: Makus Kitchen, RebellenClub)
  • Typografie aanpassen - koppen met Serif lettertype gebruiken, kleinere teksten zonder

De discussie blijft open voor verdere feedback van de community.

Summarized with AI on November 25. AI used: claude-sonnet-4-5-20250929.

Hallo allemaal, Ik ben een aantal maanden geleden een webshop gestart via shopify.

Eigenlijk ben ik begonnnen als hobby om te kijken hoe het allemaal werkte om een eigen webshop te hebben en wat je daarmee allemaal kunt doen. Inmiddels zijn er via de webshop al meerdere verkopen gedaan en heb ik inmiddels goede afspraken gemaakt met leveranciers. Het gaat er dus op lijken dat de hobby webshop inmiddels een echte webshop gaat worden. Echter ik had helemaal geen idee van webshops maken, creeren of verkpoen genereren, Mijn hoofdoel op dit moment is, zorgen voor een goede seo structuur en vindbaarheid in organische zoekresultaten. Dit gaat inmiddels aardig en krijg zo 25 bezoekers per dag op de webshop.

Ik zou alleen graag wat feedback willen krijgen over wat ik kan verbeteren. Zou jij willen helpen? Bedankt alvast!

https://www.luxevaas.nl/

Hi Remco,

dit is Peter van Shopify Support. Welkom op ons platform! Mooi om te horen dat uw winkel echt vorm begint aan te nemen!

SEO

Ik denk zeker dat het een uitstekend idee is om te proberen met marketing en SEO meer bezoekers naar uw winkel te krijgen. 25 is een uitstekend begin. Wij adviseren altijd gemiddeld 1000 per maand voor een gezonde beginnende winkel. U bent daar dus al flink naar op weg. Ik zou zeker aanraden om deze video over SEO van het Learn with Shopify team te bekijken. In minder dan 20 minuten laat het zien hoe u de vindbaarheid van uw webshop op veelgebruikte zoekmachines aanzienlijk kunt verbeteren. Als u liever een Nederlandstalig artikel hebt, kunt u dit artikel lezen, dat een uitstekende introductie biedt over SEO. Of u kunt dit korte artikel even door lezen voor 9 tips voor betere SEO.

Feedback

Maar u vraagt natuurlijk ook om meer gefocuste feedback over uw winkel. Ik heb even goed rondgekeken, en heb een aantal kleine tips, en een aantal wat bredere opmerkingen. Op sommige plekken verwijs ik naar een aantal Shopify winkels die een mooi voorbeeld zijn van waar ik het over heb. Al deze winkels komen uit deze blog met 50 inspirerende winkels.

Ik vind het een heel mooi begin. Ik ben vooral onder de indruk over het aanbod en de kwaliteit van de producten. Het is natuurlijk heel belangrijk dat uw website ontwerp dezelfde “moderne luxe” uitstraalt als uw vazen. Ik zie heel goed hoe u ook die richting op bent gegaan met de kleurstelling (zwart/goud), maar ik denk dat er een aantal aspecten zijn waar we naar kunnen kijken om dit nog beter voor elkaar te krijgen:

• Kleurenpalet: u bent hier al heel mooi mee begonnen. Om hier iets op verder te bouwen zou u een kijkje kunnen nemen op de website Coolors om te kijken of u een mooi kleurenpalet voor je winkel kan vinden. Deze kunt u vervolgens mooi toepassen in onze nieuwe “branding” functionaliteit, welke te vinden is onder Instellingen > Merk. Klik hier voor meer info over Merkelementen.

- Logo: Een betrouwbaar, gevestigd bedrijf heeft tegenwoordig ook een logo. Dat is gewoon een verwachting die klanten hebben. Het goede nieuws is dat dit helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn als u misschien zou denken! Hier heeft u namelijk heel mooie, super-simpele en vooral gratis websites voor, zoals Hatchful. Natuurlijk heb ik ook een verzameling van Shopify blogs vol tips voor het ontwerpen van uw eigen logo en andere tips voor het creëren van een merkidentiteit! Dit is bijvoorbeeld een mooie blog over het maken van moodboards voor winkelontwerp.

- Favicon: zodra u een eigen logo heeft, kunt u deze ook gelijk gebruiken voor uw favicon (het kleine logootje in het browsertabblad). Dit maakt een groot verschil voor hoe “af” en verzorgd uw site overkomt op bezoekers.

• Lettertype: Een lettertype is nog zo iets dat een groot verschil kan maken voor design. Uw huidige lettertype is erg “standaard” en heeft wat meer “ruimte” nodig (ik zou ook niet voor vetgedrukt gaan). Er is heel veel te zeggen over lettertypes, maar ik geef even drie voorbeelden. Loviy heeft een mooi, herkenbaar lettertype wat een mix tussen zakelijk en speels ontwerp uitstraalt. Aftersocks is nog ronder, en straalt daardoor voor mij nog meer zelfvertrouwen en “speelse luxe” uit. Weinig webshops/merken gebruiken tegenwoordig lettertypes met “Serif” oftewel de soort van haakjes/randen aan de uiteinden van letters omdat het wat oubollig over kan komen (vergelijk een moderne vaas, met de Chineze vazen op uw site, met duidelijkere randen). Toch is het interessant om te kijken hoe een site als Artisaire hun site een combinatie van klassiek en modern weet mee te geven door hun kopteksten met Serif te doen, en hun kleinere teksten zonder.

• Hero Image: U heeft momenteel al een heel mooie Hero Image (de grote afbeelding die klanten als eerste zien). Hij geeft de indruk dat alle vazen uit één grote winkel komen, die helemaal volstaat met vazen. Best een mooi idee. Wel is het belangrijk na te gaan of dit de indruk is die u wilt geven (een bomvol winkeltje aan de dorpsstraat), of dat u bijvoorbeeld meer de focus wilt leggen op uw expertise in design, en juist een gevoel van ruimte wilt geven. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een hero image waarop een enkele vaas, of misschien een tweetal, echt kan schitteren in een stijlvol interieur plaatje. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe Makus Kitchen en RebellenClub dit doen.

• Over Ons Pagina: u legt in uw vraag hierboven heel mooi uit hoe uw site is uitgegroeid van hobby naar winkel. Ik mis dit echter nog op uw site. Wanneer klanten meer willen weten over een bedrijf, zoeken ze meestal naar een “About” pagina in het hoofdmenu of het voettekstmenu om meer informatie te weten te komen over een bedrijf of een merk. Met dat in het achterhoofd wilde ik daarom wat artikelen meegeven waarin tips worden gegeven over hoe u het beste een dergelijke Over Ons pagina kunt schrijven.

• Dit is een mooie blog hierover op onze Nederlandstalige blogpagina.

• En dit is een iets langere Engelstalige blog, waar ook heel veel info staat.

• En tenslotte kunt u in deze youtube video stap-voor-stap zien hoe u een dergelijke Over Ons Pagina toevoegt

Vooral voor beginnende winkels zoals die van jullie, is het heel belangrijk vertrouwen op te wekken bij de klant. Een mooi verhaal over de personen achter de producten kan hier heel erg mee helpen! Ook helpt het heel erg om te vertellen over de product-filosofie van de winkel: wat zijn de eisen die jullie aan de producten stellen? Wat voor projecten hebben jullie voor ogen?

• In de verzendinformatie staat dat op de productpagina informatie te vinden is over hoeveel dagen verzending duurt. Ik heb dit maar bij een beperkt aantal vazen kunnen vinden.

Dit klinkt misschien allemaal als heel veel, of heel kritisch, maar dat is het echt niet. Ik heb in mijn rol heel veel winkels zien uitgroeien van hobby naar zelfstandige webwinkel, en veel van deze sites beginnen op een heel erg vergelijkbare manier. Uw grote voordeel is dat uw basis qua producten, stijl, etc. al ijzersterk is. De truc is om te blijven groeien en focussen op verbetering. Ik heb bewust veel voorbeelden van andere winkels gegeven, omdat vergelijking met succesvolle winkels de meest waardevolle leermomenten kan geven.

In de volgende stappen van herontwerp en groei (vooral op de homepagina, want dit is echt uw etalage natuurlijk) zou ik vooral gefocused zijn om twee kernwoorden toe te voegen aan uw ontwerp-arsenaal. Luxe, Visueel, Betrouwbaar, heeft u allemaal al, maar ik zou mijn best doen om hier Ruimte en Modern aan toe te voegen. Momenteel heeft u heel veel plaatjes van hetzelfde formaat (erg groot) die een beetje een drukke sfeer geven. Kijk eens naar hoe een luxe, moderne en ruimtelijke site zoals marijkemul dat doet, of naar hoe Silk & Willow ruimte weet te creeren ondanks dat hun homepagina vol staat met afbeeldingen (door heel afwisselende, soms vrij lege, secties te hebben, die het oog als het ware meevoeren (links, rechts, nu hier, nu daar, precies waar zij willen dat de klant kijkt…)

Uw site heeft ontzettend veel potentieel, en u bent duidelijk bereid om hier ook veel werk in te steken. Ik vind dit supermooi om te zien, en wens u ontzettend veel succes en plezier met wat er nog allemaal in het verschiet ligt! En als u eenmaal klaar bent met luxevaas 2.0, stuur dan aub weer een berichtje. Ik zie graag hoe het geworden is!

Met warme groet,

1 Like