Retourneren dropship artikelen

Topic summary

Beheer van retouren bij print-on-demand/dropshipping via Printful voor T-shirts met eigen designs. De producten worden pas geproduceerd na bestelling, wat stockrisico verlaagt, maar roept vragen op over retourafhandeling.

Kernvragen:

• Hoe om te gaan met retouren van op bestelling geprinte items, vooral bij grote orders (bijv. 100 shirts) die volledig worden geretourneerd?
  • Wie draagt in dat scenario de kosten en wat gebeurt er met de geproduceerde shirts?
  • Is er een bestellimiet per order mogelijk om risico’s te beperken?
  • Zijn er andere manieren of beleidsopties om massale retouren tegen te gaan?

Context/termen:

• Print-on-demand: productie vindt plaats na bestelling.
  • Dropshipping: fulfilment door externe partij (Printful).

Status: geen antwoorden of besluiten gedeeld; de vraag staat open en zoekt praktische opties, instellingen of beleid binnen Shopify/Printful om retourrisico’s te beheersen.

Summarized with AI on February 10. AI used: gpt-5.

Hallo,

Sinds kort verkoop ik kleding met mijn eigen designs erop. De shirts worden gemaakt via Printful en worden pas gedrukt zodra er een bestelling is geplaatst. Handig, want geen stock en lage instap-kosten, maar hoe kan ik hier het beste omgaan met retouren?

Stel dat iemand 100 shirts bestelt en ze daarna wil retourneren moet ik de kosten voor die 100 shirts op me nemen en zit ik met al die shirts. Is er een bestellimiet per order? Of zijn er andere mogelijkheden om dit tegen te gaan?

Gr Sander