Shopify hat eine Kundenrechnung erstellt?

Aloha :slightly_smiling_face:
Ich habe einen ersten Verkauf über meinen Shopify Shop. Das hat auch alles gut geklappt, Bestellung wurde angelegt, in sevDesk wurde eine Kundenrechnung erstellt und mit den Versandoptionen hat es auch geklappt.
Nur … Shopify hat eine eigen Kundenrechnung erstellt (Rech.-Nr. INV-DE-1). Diese Rechnung ist in den Bestellinfos zu sehen. Es passt einfach alles.
Warum hat Shopify diese Kundenrechnung erstellt?

Gruß,
Chris

Maybe you have VAT invoice enabled in your tax settings?

Hi @Chris_Lixess Shopify automatically generates its own invoice (INV-DE-1 format) for every order. This is Shopify’s internal order invoice, separate from whatever your accounting/invoicing app (like sevDesk) generates.

The “DE” in INV-DE-1 indicates it’s tied to your German market/locale settings, and the number increments with each order.

You now essentially have two invoices per order:

• Shopify’s invoice (INV-DE-1) — internal record, visible in order details, can be sent to customer from Shopify admin
  • sevDesk invoice — your official accounting/tax invoice for bookkeeping

For German tax compliance, your sevDesk invoice is the one that matters legally. The Shopify invoice is just a built-in order confirmation document.

If you don’t want Shopify sending its own invoice to customers, just make sure the “Send invoice” option in order settings isn’t triggered automatically — let sevDesk handle all customer-facing invoices.

Ah! Ok. Von meinem anderen Shop kenne ich das nicht. Vielleicht sind dort die Einstellungen anders, da es den Shop schon länger gibt.
Danke!

Du hast hier den Rechnungsdienst von Shopify aktiv. Deaktivieren kannst du dieses unter Einstellungen > Steuern und Zollgebühren > Europäische Union anklicken > Checkbox bei Rechnungen mit MwSt. entfernen.

Auf dem (i) kommst du zum folgenden Hilfeartikel: https://help.shopify.com/de/manual/taxes/shopify-tax/vat-invoices