SSL is in behandeling

Goedenavond allen,

De status van ‘‘Primair Domain’’ blijft hangen op; ‘‘SSL in behandeling’’. Wie kan mij helpen om dit probleem om te lossen? ik heb zelf al gekeken in mijn DNS instellingen en heb de AAAA record verwijderd. Verder zou alles nu goed moeten staan.

De site is nu niet bereikbaar.

Ik hoor graag.

Met vriendelijke groet,

Lion

Hi LionandRoses,

bedankt voor uw vraag. Mijn naam is Peter, van Shopify. Wij krijgen in support wel vaker dergelijke vragen over deze SSL foutmelding, en om deze te kunnen beantwoorden hebben we over het algemeen inzicht nodig in het winkelaccount en welk domein het om gaat. Het beste kunt u hiervoor dus een ticket aan maken via ons helpcentrum.

Wel kan ik in deze post even een overzicht geven van de voornaamste redenen waarom winkeliers deze foutmelding te zien krijgen, en wat eraan gedaan kan worden. Ik ga er hierbij even van uit dat het gaat om het koppelen van een extern domein. Mocht het om een domein gaan dat u bij Shopify heeft gekocht, moet u echt even contact opnemen met Support.

Klik hier voor verdere informatie over het SSL certificaat.

“SSL in Behandeling”

• Ten eerste is het belangrijk aan te geven dat wanneer u uw aangepaste domein toevoegt, er automatisch een nieuw SSL-certificaat aangemaakt wordt. Dit proces kan tot 48 uur duren. Gedurende die tijd kun u in uw Shopify admin een foutmelding zien met de tekst “SSL niet beschikbaar” of “SSL in behandeling” en kunt u een beveiligingsfout in uw browser zien wanneer u uw webwinkel bezoekt.

Als u na 48 nog steeds deze foutmelding te zien krijgt, dan raden wij eerst de volgende instellingen te checken:

• Controleer of uw A-record 23.227.38.65 is en of uw CNAME-record shops.myshopify.com is. Er mogen geen andere A-records ingevuld zijn.

• Check of eventuele CAA records goed staan. Klik hier voor verdere informatie hierover.

• Alle AAAA Records moeten zijn gewist. Ik zie dat u dit al heeft gedaan, maar voor de volledigheid wilde ik het nog even erbij zetten.

• DNSSEC moet uit staan. DNSSEC is een andere vorm van beveiliging van uw domein, die helaas vaak voor problemen zorgt in de koppeling met ons Shopify platform. Wij adviseren deze dan ook altijd uit te zetten.

Het uitzetten van DNSSEC is anders bij elke domeinprovider, dus het is lastig voor mij om hier instructies voor te geven. Wat ik zou adviseren, als het niet in één keer duidelijk is in het beheer van uw domeinprovider waar u de DNSSEC uit kan zetten, is om even contact met hun helpdesk op te nemen.

Na wijzigingen in deze instellingen zou ik in eerste instantie 24-48 uur wachten om alle systemen de tijd te geven te synchroniseren (als het goed is zal uw domeinprovider u hier ook verder over informeren, aangezien dit kan verschillen per provider). Als het daarna nog niet is opgelost, zou ik adviseren de domeinnaam even te verwijderen en vervolgens opnieuw te koppelen. Als dit het probleem nog steeds niet oplost, dan raad ik aan toch een ticket te sturen naar Support, met screenshots van uw instellingen voor uw externe domein, en een verdere uitleg van wat u allemaal hebt geprobeerd (incl. de stappen hierboven). Dan zullen wij het mogelijk even verder moeten escaleren naar onze technische teams.

Met warme groet,