Hi Virox,
mijn naam is Peter, van Shopify Support. Ik begrijp dat u graag uw winkelvaluta wilt wijzigen. Dit is zeker mogelijk, maar omdat het in sommige gevallen verregaande gevolgen kan hebben (zoals in de rapportage, product prijsstelling, valuta-informatie en veel meer) moeten wij eerst even de consequenties uitleggen, en vragen of u daarmee akkoord gaat. Dit is de reden dat wij u vragen even een ticket aan te maken (via de optie “Laat een bericht achter”) in ons helpcentrum. (Ik heb laatst in deze thread verdere uitleg gegeven over hoe winkeliers tickets aan kunnen maken.) Laat ik u nu alvast de nodige informatie geven over de gevolgen van een valutawijziging.
### Valuta Wijzigen
Om te beginnen is er een handig hulpdocument in Shopify Hulp Center over Verkopen en betaald worden in verschillende valuta’s. Dit document beschrijft de verschillende ondersteunde valuta’s, hoe wijzigen en aandachtspunten.
Ter verduidelijking, heb ik de onderstaande volledige informatie even puntgewijs uitgelegd met een voorbeeld waarin u bijvoorbeeld wilt overstappen van Euros naar Noorse Kronen:
- Rapportage: Wanneer u tussen valuta schakelt, verandert onze rapportage niet in het verschil tussen de valuta. Dus, als u 100 Euro heeft verwerkt, zou dat worden weergegeven als € 100 in uw beheerder rapporten. Als u vervolgens uw valuta verandert naar NOK, wordt het rapport gelezen als 100 NOK voor eerdere verwerking. Omdat € 1 niet gelijk is aan NOK 1, kunnen de rapporten vanaf dat moment verkeerd zijn.
- Product prijsstelling: Omdat het bedrag tussen de valuta varieert, kan de waarde van een productprijs iets anders betekenen als de valuta wordt gewijzigd. Bijv. € 20 is niet gelijk aan 20 NOK. Terugbetalingen die na een valuta-wijziging worden verwerkt, worden ook beïnvloed.
- Apps: Bepaalde apps kunnen beperkingen hebben als het gaat om het wijzigen van verkoop valuta. Als u wilt weten hoe het wijzigen van verkoop valuta van invloed zal zijn op uw apps, moet u contact opnemen met de app-ontwikkelaar voor verduidelijking voordat u uw verkoop valuta wijzigt.
- Cadeaubonnen: Cadeaubonnen met resterende saldo’s in de oude verkoop valuta zullen niet langer werken zodra de valuta-wijziging van kracht wordt.
Als u hiermee akkoord gaat en wilt doorgaan met het wisselen van valuta, dan kunt u contact met ons opnemen door een ticket aan te maken, en wij zullen dan de nodige acties ondernemen zodat u het vervolgens zelf kunt wijzigen.
Om te verduidelijken dat u de gevolgen al heeft overwogen, kunt eventueel linken naar dit antwoord (de link https://community.shopify.com/c/shopify-discussie/winkel-valuta-wijzigen/td-p/1946287) zodat de Support Adviseur gelijk voor u deze verandering kan maken.
Met warme groet,