FROM CACHE - nl_header
Opgelost

(Bijna) identieke productpagina's zorgen voor problemen: wat nu?

CSUP
Toerist
11 0 1

Beste Shopifyers,

 

Op mijn website bied ik oa unisex T-shirts aan. Hierbij staan er mockups van zowel mannen als vrouwen in diverse T-shirt kleuren. Als je afrekent krijg je binnen mijn thema altijd de mannelijke mockup te zien. En dat zorgt voor verwarring bij vrouwen die willen bestellen.

 

Omdat mijn conversiepercentages voor het overige goed zijn, wil ik het thema niet veranderen. Wél wil ik een opdeling gaan maken tussen mannenkleding en vrouwenkleding (zelfs al gaat het om een unisex T-shirt). Zo zijn de mockups per geslacht ook veel duidelijker. 

 

Probleem hierbij: de productomschrijving is in feite identiek hetzelfde bij zowel mannen als vrouwen en dan zit ik dus met duplicate content, hetgeen Google niet leuk vindt en dus afgestraft wordt op het vlak van SEO. Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Maxime
Shopify Staff
447 52 43

Geslaagd.

Geen probleem, ik zal voor de zekerheid ook nog enkele oplossingen delen voor het verbergen van duplicate content.

 

  • Om pagina's handmatig te verbergen voor zoekmachines met gebruik van codering, kun je deze gids op ons Hulpcentrum volgen.
  • Als alternatief zijn er ook een aantal apps beschikbaar op onze App Store om je meer controle te geven over SEO, met de functie om pagina's te verbergen van crawlers. Bekijk bijvoorbeeld SEO ‑ All in One & Auto SEO. Deze app heeft de optie om pagina's te verbergen, maar ook een lange lijst andere functies om te helpen met SEO.

De eerste manier is gratis, maar SEO-apps zijn ook een populaire manier om SEO te beheren. Verschillende apps hebben hun eigen proefperiode, dus als de app niet goed past bij je doelen, is het een goed idee om ervoor te zorgen dat je het voor het eind van de proeftijd verwijderd. Zo kun je ervoor zorgen dat er geen kosten in rekening worden gebracht.  

 

Maxime | Social Care @ Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is uw vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3

Maxime
Shopify Staff
447 52 43

Hallo @CSUP

 

Maxime hier van Shopify! 

 

Ik heb dit wat verder onderzocht, en zie dat duplicate content niet zo zeer gestraft wordt, als dat unieke content wordt beloond. Ik heb hier een Artikel over het onderwerp van een derde partij, waarin wordt uitgelegd waarom dit is. Dit komt ook overeen met de richtlijnen voor dubbele content van Google zelf, waarin staat:

 

Dubbele content op een site is geen reden om stappen tegen die site te ondernemen, tenzij het erop lijkt dat de dubbele content is bedoeld om te misleiden en om de resultaten van zoekmachines te manipuleren.

Beide pagina's hebben tips voor het optimaliseren van SEO, en hoewel de tips niet allemaal van toepassing zijn is het de moeite waard om ze even door te lezen. Natuurlijk is het een goed idee om SEO in gedachten te houden bij veranderingen zoals dit, dus misschien heb je ook iets aan dit artikel over SEO voor Productomschrijvingen

 

Ik hoop dat dit je te rust stelt!

 

Groet, Maxime

Maxime | Social Care @ Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is uw vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog

CSUP
Toerist
11 0 1

Hey Maxime,

 

Eerst en vooral bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb alle artikels doorgelezen en merk toch enkele serieuze tegenstrijdigheden op.

 

Op Bintime gaan ze nogal licht over duplicate content, maar op de Shopify link lees je een heel ander verhaal. Check even puntje 5 "Create Unique SEO Product Descriptions for Each PDP", met onder meer de raad: "Another must for good SEO is to avoid duplicate content at all costs."

 

De minder belangrijke pagina's met (bijna) dezelfde productomschrijving catalogeren met de "no index" meta tag is mogelijk een oplossing, alleen weet ik niet hoe ik dit binnen de Shopify omgeving kan doen.

Maxime
Shopify Staff
447 52 43

Geslaagd.

Geen probleem, ik zal voor de zekerheid ook nog enkele oplossingen delen voor het verbergen van duplicate content.

 

  • Om pagina's handmatig te verbergen voor zoekmachines met gebruik van codering, kun je deze gids op ons Hulpcentrum volgen.
  • Als alternatief zijn er ook een aantal apps beschikbaar op onze App Store om je meer controle te geven over SEO, met de functie om pagina's te verbergen van crawlers. Bekijk bijvoorbeeld SEO ‑ All in One & Auto SEO. Deze app heeft de optie om pagina's te verbergen, maar ook een lange lijst andere functies om te helpen met SEO.

De eerste manier is gratis, maar SEO-apps zijn ook een populaire manier om SEO te beheren. Verschillende apps hebben hun eigen proefperiode, dus als de app niet goed past bij je doelen, is het een goed idee om ervoor te zorgen dat je het voor het eind van de proeftijd verwijderd. Zo kun je ervoor zorgen dat er geen kosten in rekening worden gebracht.  

 

Maxime | Social Care @ Shopify 
 - Was mijn antwoord nuttig? Klik Like om het mij te laten weten! 
 - Is uw vraag beantwoord? Markeer het als een Accepted Solution
 - Kom meer te weten op Shopify Help Center of onze Shopify Blog