Ik heb dus mijn Zoho domein gekoppeld aan Shopify, ik heb met meerdere accounts geprobeerd over en weer te mailen, ook om contact op te nemen via mijn webshop.
Ik krijg emails binnen, maar kan ze niet beantwoorden, het lukt wel om te beantwoorden natuurlijk, maar de tegenpartij krijgt de email niet binnen.
Hartelijk dank voor het delen van je bericht. Op basis van je bericht begrijp ik dat je een domein laat hosten door Zoho en dat je hier ook een aangepast e-mailadres heeft lopen. Nu lees ik dat je e-mails binnenkrijgt, maar wanneer je hierop reageert het antwoord niet wordt ontvangen door de tegenpartij.
Ik kan me uiteraard goed voorstellen dat dit een belangrijke zaak voor je is. Omdat Shopify zelf geen e-mailhosting aanbiedt, loopt dit in principe dus ook los van ons platform. Het ontvangen en versturen van e-mails wordt gehost door Zoho (omdat hier je aangepast e-mailadres staat gehost), dus je beste optie is altijd om eerst even contact op te nemen met hun ondersteuningsteam.
Met het bovenstaande gezegd hebbende, ons platform zou wel invloed kunnen hebben over het leveren van marketingcampagnes die via het aangepast e-mailadres worden verstuurd. Uiteraard zouden dit soort campagnes zonder problemen moeten kunnen worden verstuurd, echter kan het wel zijn dat als er bepaalde DNS-records ontbreken binnen de DNS-instellingen vanuit de kant van je externe domein-provider, dat dit soort e-mails automatisch in de spam folders van klanten belanden. Ook zou het kunnen zijn dat als het aangepast e-mailadres nog niet door ons is geverifieerd, het e-mailadres anders wordt weergegeven in de inbox van je klanten.
In dit geval zou ik eerst even naar het volgende kijken:
Zorg er voor datje afzender e-mailadres(dus je aangepast e-mailadres) door ons is geverifieerd. Je dient in dit geval hoogstwaarschijnlijk 4 CNAME-records aan de DNS-instellingen van je extern domein (dus aan de kant van je extern domein-provider) toe te voegen. Je kunt hier meer over lezen in dit hulpdocument.
Het is ook aangeraden om een DMARC-record aan de DNS-instellingen van je externe domein toe te voegen. Sinds 1 februari 2024 vereisen (onder andere) Gmail en Yahoo dat je je domein verifieert en een DMARC-record hebt om e-mails naar klanten te verzenden vanaf een aangepast e-mailadres. Je kunt meer over het toevoegen van een DMARC-record lezen in dit hulpdocument.
Mocht je na het volgen van de bovenstaande stappen nog steeds problemen ervaren met het ontvangen en het verzenden van e-mails zelf, dan raad ik je aan om contact op te nemen met Zoho zodat ze dit grondig voor je verder kunnen bekijken. Mocht je daarna aanvullende vragen voor ons hebben, aarzel niet om deze op te nemen in een directe reactie binnen dit onderwerp, of door contact op te nemen met ons ondersteuningsteam.